Information 2016

Information 2016

Vi i styrelsen vill passa på att önska alla medlemmar en god fortsättning.

Styrelsen har beslutat om olika förbättringsåtgärder inför året som kommer. Här följer lite information.

Det kommer installeras nya postboxar i samtliga hus. Detta beror på att det inom kort kommer vara lag på det i alla större bostadshus. Och också för att slippa springet i trappuppgångarna när posten kommer på morgonen. Förhandlingar med leverantör pågår.

Vi har beslutat om att köpa in robotgräsklippare till sommaren. Det rör sig om två stycken klippare och dessa kommer ha för avsikt att klippa baksidan. Anledningen till detta är dels att våran befintliga gräsklippare är i dåligt skick men även för att få en finare gräsmatta. Just nu är det väldigt mycket mossa i gräsmattan, vilket vi hoppas att robotgräsklipparen får bort. Mer info kommer till sommaren.

Vi kommer även att renovera samtliga parkeringsplatser då vi har sett att många parkeringsplatser är i dåligt skick och måste prioriteras i underhållsplanen. Samtidigt som vi gör iordning parkeringarna så kommer vi även att asfaltera om gångarna vid husen. Frågan om en liten avgiftshöjning på parkeringsplatserna kommer upp som en punkt i dagordning på kommande årsstämma i maj. Ni är då välkomna att yttra er i frågan. Anledningen till förslag på höjningen är för att kunna fortsätta investera i kommande renoveringar och hålla hög standard på förenings ägor. Se även mer info nästa blad.

Styrelsen har märkt en trend den senaste tiden, det handlar då om andrahandsuthyrningar. Vi har därför blivit tvungna att införa riktlinjer för andrahandsuthyrningar, Detta då det tidigare har varit väldigt lösa regler om hur länge en lägenhet kan vara uthyrd och av vem/vilka. Det gör vi då för att försöka bibehålla ordning och för våra medlemmars bästa. Vi kommer därför att vilja be de som hyr ut sin lägenhet idag att personen i fråga lämnar in en skriftlig ansökan på hyresgästen i fråga. Det vi vill veta i den ansökningen är:

  1. Vem som hyr, namn och telefonnummer

  2. Orsak till uthyrning

  3. Tidsperiod som uthyrningen avser

Det kommer nu under början på året utföras en radonmätning i samtliga hus. Vi kommer att placera ut ”mätare” i 2 lägenheter i varje hus. Dessa mätare kommer att behöva vara där och mäta i 2 månader. De lägenheter som vi tänker mäta i kommer kontaktas inom det närmaste.